Alla inlägg den 30 november 2009

Av Genusprojektet - 30 november 2009 10:15

  

 

av Karin


Uttrycket the throw-ins kommer från existensialistisk psykologi och handlar det där lilla extra du lägger till i ett arbete. I matlagning kan det symboliseras av kryddorna. Du kan laga en maträtt helt efter receptet men du får aldrig till det där lilla extra om du inte slänger i kryddorna. Det där som lyfter lite extra.


Som vägledare kan det innebära att jag lägger extra fokus på hur rummet jag vägleder i, ska se ut. Jag behöver inte tända ljus eller lägga på lite stämningsfull musik i bakgrunden, men det kan göra mycket för hur både den jag möter och jag själv trivs i rummet och även i mötet. Det kan vara de där extraminuterna jag tar för att prata om nåt helt annat, innan själva samtalet.


Anledningen till att jag läste till vägledare var nog att jag är sådär nyfiken av mig på något jag tycker sammanfattas bra i frågan; what makes you tick? Alltså, vad är det som gör att människor gör de val de faktiskt gör, var ligger passionen? En del har inte ens särskilt bra koll på själva varför de väljer som de gör.


När det gäller jämställdhetsarbete är frågan lika viktig att ställa sig. Varför tycker du det är viktigt att jobba med genus- och jämställdhetsfrågor?  What makes you tick? Vad är det där lilla extra du gör, som faktiskt kan vara avgörande för hur hela arbetet går? Det är ofta det du inte måste göra, men som gör något så mycket mer värt om du gör det.

Presentation


Olika men ändå lika -ingen hållbarhet utan jämställdhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards