Direktlänk till inlägg 14 september 2009
Tredje projektveckan inleddes med en presentation för politiker i SDN Gunnared och Askim. De fick en genomgång av syften & mål för projektet och fick även göra en övning för att illustrera det fantastiska ordet intersektionalitet. Vi fick även en presentation av ett annat samprojekt mellan stadsdelarna, GUNNARED + ASKIM = SANT där förskolebarn mellan stadsdelarna möts, sjunger tillsammans, plockar pinnar och målar tavlor tillsammans med Världskulturmuseet. Jättetrevligt att se bildspelen från när barn och pedagoger träffas.
Intersektionalitet förklaras som en vägkorsning i olika plan.
Flera aspekter, som kön, etnicitet, religion ålder,
klass och sexuell läggning spelar alla in i bestämmandet
av en individs identitet och dess villkor.
Exempelvis ses kvinnor aldrig enbart kvinnor
eftersom könsmaktsordningen – lika lite som etnicitet,
sexualitet eller klasstillhörighet – inte räcker för att förklara
hur ojämlikhet uppstår och hur makt utövas.
Nu är det bara en vecka kvar tills projketpresentationen och rapporten har gått till tryck. Under veckan har jag jobbat tillsammans med en informatör på Gunnared SDN, för att få rapporten så snygg och korrekt som möjligt. Anmälningarna till seminarie...
Av Jenny Ett halvår går fort när man har roligt, och har fullt upp. Det känns nästan som att det var igår Karin och jag satt på Lövgärdesskolan och väntade på ett kontor. Då var projektet inte mer än en tunn ansökan. Nu, ett halvår senare, h...
av Karin Det är roligt att se att alla är tillbaka efter ledigheterna och de sista sex projektveckorna är nu här. På måndag och tisdag nästa vecka är det dags för workshoparna när rapporten ska presenteras och diskuteras med arbetslagen som var...
Facebook och bloggar är inte längre ett ungdomsfenomen utan ett, i de flesta fall, utmärkt sätt att förmedla information. Under hösten skapades t.ex. gruppen Genusflödet på facebook och är en lättsam källa för att ta del av aktuella jämställdhetshä...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 |
8 | 9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|||
14 | 15 |
16 |
17 |
18 | 19 |
20 |
|||
21 | 22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
|||
28 |
29 |
30 |
|||||||
|