Direktlänk till inlägg 7 oktober 2009
Karin Flores
Alla ESF-projekt måste arbeta med att ha ett tillgänglighetsperspektiv, både i ansökan och i det praktiska arbetet. Det finns en stödfunktion, Processtöd Tillgänglighet att ta hjälp av för detta.
Jenny och jag har varit på ett utbildningstillfälle på Länsstyrelsen för att lära oss mer om detta. Det var en ögonöppnande eftermiddag med Gert Månsson, som arbetar som regioncoach för tillgänglighetsfrågor i Väst.
Alla funktionshinder syns inte, det finns många dolda funktionsnedsättningar som t.ex hörsel, dyslexi, allergi etc. Genom att använda checklistor och tänka lite utanför boxen, kan fler ta del av och bidra med kunskap. Det kan handla om så enkla saker som att på en föreläsning få ett bildspel syntolkat eller få ut sina åhörarkopior utskrivna med större text.
Det är viktigt att tänka på att funktionshindret inte ligger hos personen utan det är omgivningen som sätter upp begränsningar genom att vara anpassad för de som inte har ett funktionshinder. Gert påpekade också att bland människor med funktionsnedsättningar finns också en kreativitet utanför det vanliga, eftersom man får lära sig att bli uppfinningsrik och hitta lösningar själv, när omgivningen sätter upp hinder. Detta tankesätt är värdefullt och en tillgång i projekten, då våra projekt handlar om att tänka nytt och i nya banor. Precis som att vara föräldraledig egentligen är världens bästa ledarskapsutbildning, borde detta vara en tillgång som värdesätts och lönesätts efter detta också.
Det jag främst tar med mig från föreläsningen är att vi i fortsättningen ska inleda alla föreläsningar och presentationer med en kort övning eller göra något som uppmärksammar detta. Dels för vår egen ökade kunskap men också för att det vi pratar öppet om också gör det lättare för någon i gruppen att säga; jag behöver sitta långt fram så jag ser, kan vi stänga av brusljudet från projektorn så jag hör diskussionen bättre etc. Det som vi kan prata om blir mindre tabu för alla.
Handikappförbunden ger ut en broschyr som handlar om ord. En del som är ok att använda, en del vi ska ge blanka tusan i att säga. Precis som när vi pratar om genus och jämställdhet är det viktigt att ha en begreppsgrund som alla känner sig trygga i att använda.
Får man säga funkis? Är funktionsobehindrad ett bra ord?
Mongo är förövrigt en stad i Tchad och handikapp är en term som används av golfspelare.
Nu är det bara en vecka kvar tills projketpresentationen och rapporten har gått till tryck. Under veckan har jag jobbat tillsammans med en informatör på Gunnared SDN, för att få rapporten så snygg och korrekt som möjligt. Anmälningarna till seminarie...
Av Jenny Ett halvår går fort när man har roligt, och har fullt upp. Det känns nästan som att det var igår Karin och jag satt på Lövgärdesskolan och väntade på ett kontor. Då var projektet inte mer än en tunn ansökan. Nu, ett halvår senare, h...
av Karin Det är roligt att se att alla är tillbaka efter ledigheterna och de sista sex projektveckorna är nu här. På måndag och tisdag nästa vecka är det dags för workshoparna när rapporten ska presenteras och diskuteras med arbetslagen som var...
Facebook och bloggar är inte längre ett ungdomsfenomen utan ett, i de flesta fall, utmärkt sätt att förmedla information. Under hösten skapades t.ex. gruppen Genusflödet på facebook och är en lättsam källa för att ta del av aktuella jämställdhetshä...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
4 | ||||||
5 | 6 |
7 | 8 |
9 |
10 |
11 |
|||
12 |
13 | 14 | 15 |
16 |
17 |
18 |
|||
19 | 20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
|||
26 |
27 | 28 |
29 | 30 |
31 |
||||
|