Alla inlägg under oktober 2009

Av Genusprojektet - 1 oktober 2009 19:12

av Gunnel Persson-Sarris


I onsdags hade vi styrgruppsmöte i Askim och naturligtvis kunde jag inte motstå frestelsen att bli den första bloggande rektorn från Gunnared (i alla fall på denna blogg...). Till min stora lycka har jag nu också lyckats ta mig in och gör nu min bloggarpremiär! Tanken var att reflektera över styrgruppens möte och visst gick jag från mötet med många tankar i huvudet.... och hade också sett exempel på barnlitteratur gjord i syfte att motverka traditionella könsrollsmönster. Nu har jag läst Jennys sammanställningar av intervjuerna om litteratur och läromedel... och det gav ju ännu fler tankar! Smootien som serverades gav både energi för stunden och näring i det pågående genusarbetet. Det finns så oerhört många intressanta infallsvinklar och undersökningsområden i vårt projekt!

Resan hem från Askim blev lång eftersom vi hamnade mitt i rusningstrafiken med storstadssyndomet bilkö... men det gav också möjlighet till intressanta diskussioner om det första fokusområdet, litteratur, med medpassagerarna!


Själv tillhör jag gruppen bokslukare och min barndoms besök till biblioteket slutade alltid med att jag släpade hem minst en överfylld kasse med böcker (med risk att bli bötfälld för böckerna skulle ju lämnas tillbaka inom tre veckor och det var på något sätt roligare att bära hem de olästa böckerna än att bära tillbaka dem...). Under en ganska lång period valde jag böcker utifrån kriteriet "ju tjockare desto bättre". Det handlade ju om att få läsupplevelsen att vara så länge som möjligt! När jag upptäckte att författarna skrev fortsättningsböcker var lyckan fullständig! Då spelade det inte så stor roll om det var Dumas klassiker, Tvillingdeckarna, Femböckerna, Anne på Grönkulla eller min mammas gamla "flickböcker" som kom fram vid en vindsröjning. Med åren har jag blivit mer kräsen och väljer böcker mer utifrån teman som intresserar mig eller på annat sätter fyller ett behov. Jag har nog aldrig riktigt reflekterat över genusperspektivet när det gäller just litteratur. Visst har jag under perioder av mitt liv haft genusfokus på litteratur, både under den egna utbildningstiden och som verksam pedagog, men det har kanske inte satt så starka spår(?). Böcker är ju upplevelser av olika slag, ibland för att fly verkligheten och drömma sig bort, ibland för att förstå världen och den verklighet som finns omkring en! Inte kan de väl förstärka eller besfästa traditionella könsrollsmönster. Eller kan de det?


Jennys litteratursammanställning gjorde mig nyfiken! På vår skola har vi ingen uppsjö av läroböcker, däremot mycket skönlitteratur och en del faktaböcker. Många av de skönlitterära böckerna är titlar som efterfrågas av barnen. Vad handlar de om? Vilka budskap finns i böckerna? Och hur ser de läroböcker vi har ut? Vilken bild ger de utifrån ett genusperspektiv? Tänker vi överhuvudtaget på genus i samband med litteratur för skolan? Jag har ställt dessa frågor till pedagogerna och det ska bli intressant att höra vad de säger och hur de tänker!

Nu när projektet har kommit en bit på väg och börjar ta form känner jag att jag som rektor fått en liten kick att följa med på spåret ute i min egen verksamhet. Där har ju vi rektorer en viktig roll i projektet... att hålla genuslågan brinnande och både reflektera själva och föra en diskussion med pedagogerna! Nu är det ju bara ett arbetslag per enhet som är involverade men det är väl inte fel att alla lyfter blicken då och då...


Våra projektarbetslag ja, det blev ju också tydligt på mötet hur viktigt det är att vi rektorer ser till så att det finns både tid och andra förutsättningar för deras medverkan. Allas vår önskan är väl att den här förstudien ska leda till att vi får ett mer omfattande projekt. Det är mycket som talar för, både utifrån ett rent genusperspektiv och bonusintegrationen mellan våra stadsdelar! Jag ser fram emot fortsättningen och en eloge till Karin och Jenny för en riktigt intressant och spännande start!


Presentation


Olika men ändå lika -ingen hållbarhet utan jämställdhet

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards